یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
حوزه علمیه قم

حوزه/ رادیو معارف با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم اقدام به پخش ویژه برنامه‌های سده حوزه علمیه قم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اکبر طالبی‌نیا، سرپرست گروه فقه و اندیشه رادیو معارف امروز شنبه نهم تیرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد ماه پر از خیره و برکت ذی‌الحجه و مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات هشتم تیرماه اظهار کرد: محور نشست امروز پیرامون همکاری ارزشمند دبیرخانه سده حوزه علمیه قم و رادیو معارف است چرا که بعد از برگزاری نشست مشترک مدیران رادیو معارف با دست اندرکاران دبیرخانه صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم برآن شدیم تا برنامه‌های «علمی_ دانشی و علمی _عملکردی» گروه‌های علمی دبیرخانه سده را در قالب ویژه برنامه «اندیشه‌ها» و «شجره طوبی» در رادیو معارف ویژه جامعه نخبگانی و آحاد جامعه دنبال کنیم.

وی با اشاره به زمان پخش ویژه برنامه بزرگداشت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم در رادیو معارف افزود: این برنامه که تا کنون ۱۴ نوبت با موضوعات مختلف پخش شده است روزهای شنبه و یکشنبه ساعت ۱۳:۳۰ میهمان علاقه‌مندان خواهد بود.

طالبی‌نیا به موضوعات ارائه شده پرداخت و گفت: «رشد علوم سیاسی در سده‌های اخیر حوزة علمیه، جریان شناسی اخلاق عقلی و اخلاق وحیانی – اجتهادی در حوزه علمیة معاصر، بررسی تطورات اندیشه اجتماعی حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر، گرایش‌های دانش سیاسی حوزه علمیه در سدة اخیر، مواجهه حوزه علمیه قم با جریان‌های تجدید نظر طلب شیعی، حجم آثار و تولیدات علمی حوزه علمیه در زمینة تفسیر و علوم قرآن در سده اخیر، سیر ترجمۀ متون دینی در سدۀ معاصر حوزۀ علمیۀ از جمله موضاعاتی است که تا کنون در این برنامه به آن پرداخته شده است. تهیه کننده این برنامه علی برخورداری از تهیه کنندگان قدیمی رادیو معارف می‌باشد.

سرپرست گروه فقه و اندیشه رادیو معارف به ویژه برنامه «شجره طوبی» نیز اشاره کرد و گفت: این ویژه برنامه با تهیه کنندگی حجت‌الاسلام محمد جواد طوسی و با حضور کارشناسان مطرح حوزه علمیه همچون؛ حجج اسلام والمسلمین رضا مختاری و ابوالقاسم مقیمی حاجی روزهای دوشنبه از ساعت ۱۴:۵۰ پخش می‌شود.

ویژه برنامه‌های سده بازتأسیس حوزه علمیه قم در رادیو معارف اعلام شد

وی با بیان اینکه تاکنون ۹ برنامه در این بخش تهیه و پخش شده است به عناوین آن اشاره کرد و افزود: «پیشینه حوزه‌های علمیه - جایگاه حوزه علمیه قم»، «تاریخچه تاسیس حوزه علمیه»، «راه‌اندازی علوم عقلی و نقلی در حوزه قم - نحوه مدیریت حوزه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم»، «شرایط حوزه بعد از رحلت حاج شیخ در زمان مراجع ثلاث - بیان خدمات اجتماعی شیخ عبدالکریم حائری یزدی»، «بررسی دوره مرحوم آیت‌الله بروجردی - بیان نکات شاخص از زندگانی مرحوم شیخ عبدالکریم حایری یزدی»، «بررسی ورود آیت‌الله بروجردی به قم و اقدامات موثر ایشان در حوزه»، «بیان زندگانی آیت الله بروجردی از نجف تا بروجرد و از بروجرد تا قم - وی‌زگی‌ها و خصوصیات رفتاری و خدمات اجتماعی»، «خدمات آیت‌الله بروجردی به جهان اسلام و نگاه تقریب بین مذاهب اسلامی- ویزگی‌های علمی، عرفانی و سلوکی و مکتب فقهی آیت‌الله بروجردی» از جمله برنامه‌های ارائه شده است.

طالبی‌نیا گفت: این دو ویژه برنامه با موضوعات گروه‌های علمی -دانشی مانند تفسیر، کلام، حدیث، فلسفه، فقه و اصول، تاریخ و گروه‌های علمی- عملکردی از سوی دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و رادیو معارف ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، علاقمندان به برنامه‌های رادیو معارف به ویژه برنامه «اندیشه‌ها» و «شجره طوبی» می‌توانند با نصب برنامه کاربردی ایران صدا بر روی گوشی‌های خود به قسمت‌های پخش شده این برنامه‌ها و سایر برنامه‌های رادیو معارف دسترسی داشته باشند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha